samsung
ereader

Wat is communicatie 

Bij de communicatie komen allerlei aspecten naar voren die belangrijk zijn bij uitingen van het bedrijf naar de klanten, maar kan ook intern zijn tussen de verschillende afdelingen. De communicatie afdeling houdt zich daarnaast ook ingezet om de doelstellingen te behalen. Als er een boodschap is vanuit het bedrijf, dan moet deze ook gecommuniceerd worden naar de rest van de wereld! Het zijn voornamelijk verkoopdoelstellingen, maar kan ook gebaseerd zijn op branding. 

Wat is marketing

Bij marketing worden er verschillende aspecten toegepast, waarbij er ingespeeld wordt op behoeftes van de doelgroep, op basis van signalementen en vertalingen van een product op dienst. Het bieden van een oplossing op een onbewust probleem bij de consument. Het creëren van een behoefte en ervoor zorgen dat een product of dienst aanslaat, zo wordt ook naamsbekendheid hoger gemaakt. 

Wat is marketingcommunicatie

Bij marketingcommunicatie worden deze twee aspecten bij elkaar gebracht. Het zijn communicatievormen waarbij het bedrijf geld voor betaald, als een website, advertenties maar dit is niet hetzelfde als standaard communicatie of standaard marketing. Het is vaak een onderdeel van beide afdelingen. Bij dit onderdeel worden echt marketing strategieën gecombineerd met communicatiestrategieën om de klant te bereiken en over te halen. Zonder de communicatie kun je de marketing een stuk moeilijker uitvoeren.

Bij communicatie wordt er voornamelijk gekeken naar waarom en hoe iets overgebracht gaat worden naar de klant. Jij wil namelijk de gekozen boodschap op de juiste tijd en plaats krijgen voor de grootste impact. Dit geld voor interne en externe boodschappen! Bij marketing draait het voornamelijk om de activiteiten binnen de marktontwikkelingen. 

Soorten instrumenten 

Bij de communicatie wordt onderscheid gemaakt tussen online en offline aspecten. Al neemt de offline communicatie steeds meer af. Communicatie middelen kunnen onder andere reclamebanners, advertenties in krant, website en dergelijke, sponsoring events, nieuwsbrief en nog veel meer. 

Uiteindelijk staat er een grote marketingcommunicatiemix, waarbij de activiteiten zijn besproken net als de boodschap in combinatie op welke manier het overgebracht wordt naar de klanten. Het zijn dus twee zeer belangrijke aspecten die samen heel sterk en belangrijk zijn voor een bedrijf!