samsung

Maar lezen? Nee, dat doen ze niet.

Ze kijken TV via uitzendinggemist.nl, filmpjes via youtube.nl en downloaden muziek via Spotify. Via al die kanalen krijgen ze informatie. Teveel informatie. Dus bepalen ze zelf wel wat ze tot zich nemen – en op welk moment.

Hoe schrijf je teksten voor de huidige en komende generatie?

Maar als ze niet lezen – hoe krijg je dan je digitale boodschap afgeleverd? Hoe krijg je ze op je website en hoe houd je ze daar? Bedenk eerst dat schrijven voor jongeren (en kinderen) het ultieme webschrijven is. Minder is beter. En dat je zelf ook ooit tot je eigen generatie X, Y of M behoorde. Ga terug naar die tijd, kijk eens naar je eigen kinderen of de buurjongen. Kies voor snelheid en overzicht, voor kort en krachtig. Voor nieuwe toepassingen als filmpjes en apps. En neem de volgende 5 tips ook even mee.

Spreek hun taal, maar spreek niet in hun taal

Je valt genadeloos door de mand wanneer je als volwassene probeert mee te doen. Da’s niet chill. Maar weet wel wat er leeft, wie ze leuk vinden, wat de laatste trends zijn. En ook al schrijven jongeren zelf grover en vooral veelvuldig foutief Nederlands – sgatje, ik zij het tog, kuzzz van je BFF – doe dat zelf vooral NIET.

Zeg het met beelden

Kinderen en jongeren lezen echt niet. Zelfs jij – als volwassene – hebt moeite met lezen vanaf beeldscherm. De generatie M is opgegroeid in een overload aan digitale informatie en kan uitstekend informatie weren. Block. And out you go.

Een goede digitale inhoud voor kinderen moet educatief, vermakelijk en leeftijdsgebonden zijn, waardoor het niet alleen de aandacht vasthoudt maar ook bijdraagt aan hun ontwikkeling. Daarnaast is het belangrijk om een veilige online omgeving te creëren, waarin ouders controle hebben over de toegang tot inhoud en interacties, om zo een positieve internetervaring voor kinderen te waarborgen.

Zorg voor interactie

Passief informatie tot zich nemen doen ze al op school, dus gebruik web 2.0 waar het voor bedoeld is: interactie. Kies voor een forum of andere mogelijkheden om te reageren. Maak het makkelijk om informatie te delen – denk aan doorstuurmogelijkheden via Twitter, Facebook en mail – en laat bezoekers de content waarderen door middel van sterren.

Beter nog: laat ze zelf content aanleveren. Profielsites, communities en blogs zijn de plekken waar jongeren blijven hangen. Waarom? Je bent daar waar je vrienden zijn. Jongeren luisteren niet naar ons – des te meer naar elkaar. Sommige dingen veranderen niet.

Toch woorden nodig om je boodschap over te brengen?
Gebruik dan korte zinnen, korte alinea’s en schrijf actief. Gebruik ook kleuren, vormen, geluid, beweging en symbolen om te communiceren. Maak de tekst iets groter. Jongeren surfen vaak terwijl ze relaxed achterover in hun stoel hangen. Ze zitten dus wat verder van het beeldscherm vandaan.

Schrijf positief en dui-de-lijk

Geef instructies. Kort en bondig. Doe dit. Download dat. Word lid. Laat die mooie volzinnen gewoon weg.

Tot slot: iets over uitroeptekens!!!

Tot slot, als toegift, een kleine schoonheidstip. Zet niet – ik herhaal: niet – overal een uitroepteken achter!!! Jongeren zijn niet infantiel en uitroeptekens zorgen er niet voor dat je tekst beter overkomt, juist niet. Uitroeptekens zijn irritant, schreeuwerig en dus respectloos. Ook voor de jeugd. Weg ermee!

Kinderen en jongeren zijn interessant, boeiend en grappig. Verdiep je in hun belevingswereld, zie ze als een volwaardige doelgroep. Je zult zien dat ze je trouw blijven – als je eenmaal ‘n plekje in hun PC of mobieltje hebt veroverd. Respect is het sleutelwoord. Een woord dat ze tussen de regels door heus wel zullen lezen.

Terug
ereader