Linkbuilding is het proces waarbij je hyperlinks van andere websites naar je eigen website verkrijgt. Een hyperlink (meestal gewoon een link genoemd) is een manier voor gebruikers om tussen pagina’s op internet te navigeren. Zoekmachines gebruiken links om het web te doorzoeken; ze crawlen de links tussen de afzonderlijke pagina’s op je website en ze crawlen de links tussen volledige websites. Er zijn veel technieken om links te bouwen, en hoewel ze variëren in moeilijkheidsgraad, zijn SEO’s het erover eens dat linkbuilding een van de moeilijkste onderdelen van hun werk is. Veel SEO’s besteden het grootste deel van hun tijd aan het proberen om het goed te doen. Om die reden, als je de kunst van het bouwen van hoogwaardige links onder de knie hebt, kan het je echt een voorsprong geven op zowel andere SEO’s als je concurrentie.
Linkbuilding kan gepaard gaan met het verkopen via Bol.com, door bijvoorbeeld productrecensies en samenwerking met bloggers te stimuleren die vervolgens links naar jouw Bol.com productpagina kunnen plaatsen. Dit kan leiden tot zowel een verbetering van zoekmachine rankings als een directe toename in verkoop door het verkeer vanuit externe, betrouwbare bronnen.
Om het belang van linkbuilding te begrijpen, is het belangrijk om eerst de basisprincipes te begrijpen van hoe een link wordt gemaakt, hoe de zoekmachines links zien en wat ze eruit kunnen interpreteren.
Start van link-tag: wordt een ankertag genoemd (vandaar de “a”), dit opent de link-tag en vertelt zoekmachines dat er een link naar iets anders op het punt staat te volgen.
Link-verwijzingslocatie: de “href” staat voor “hyperlink-verwijzing” en de tekst tussen de aanhalingstekens geeft de URL aan waarnaar de link verwijst. Dit hoeft niet altijd een webpagina te zijn; het kan het adres zijn van een afbeelding of een te downloaden bestand. Af en toe zie je iets anders dan een URL, beginnend met een # -teken. Dit zijn lokale links die je naar een ander gedeelte van de pagina brengen waarop je je al bevindt.
Zichtbare / ankertekst van link: dit is het kleine stukje tekst dat gebruikers op de pagina zien en waarop ze moeten klikken als ze de link willen openen. De tekst is meestal op een of andere manier opgemaakt om deze te laten opvallen tussen de tekst eromheen, vaak met een blauwe kleur en / of onderstreping, wat de gebruikers aangeeft dat het een klikbare link is.
Sluiting van link-tag: dit geeft het einde van de link-tag aan de zoekmachines aan.
Ben jij klaar voor de volgende stap met je online organisatie, maar heb je zelf geen tijd om te ‘linkbuilden’? Voor een effectieve linkbuilding campagne raden wij je BesteBloggers aan! Al langere tijd werken wij voor succesvolle linkbuilding strategie met hen samen en realiseren zij de gewenste linkjes die verwijzen naar onze website. Benieuwd wat zij voor jou kunnen betekenen? Twijfel dan niet om een bezoekje te brengen de website van Beste Bloggers.
Terug