Veel hedendaagse websites geven de voorkeur aan een minimalistisch design. Het minimalisme werd voor veel mensen geïntroduceerd door Google, aangezien dit een van de eerste websites was die echt doorbrak met een minimalistisch ontwerp. Het was een vrijwel lege pagina met daarop alleen het logo van Google en het belangrijkste element, de invoerbalk voor een zoekopdracht, centraal op de pagina.
Online design is belangrijk, maar voor bedrijven blijven brochures, magazines en dergelijke drukwerken ook waardevol voor marketingdoeleinden omdat ze een fysieke aanwezigheid bieden die een tastbare indruk achterlaat bij potentiële klanten. Bovendien kunnen deze traditionele media vormen van storytelling incorporeren die de merkidentiteit versterken en lezers op een dieper niveau met het bedrijf verbinden.
En dat is kenmerkend voor minimalistische designs. De interface van een minimalistisch design kan normaal gesproken op een enkele pagina worden getoond en alleen essentiële onderdelen zijn aanwezig op de pagina. De navigatiemogelijkheden zijn vaak beperkt en er kan alleen naar pagina’s met essentiële informatie worden genavigeerd. Dit gebeurt meestal met behulp van duidelijke, grote knoppen.
Door het succes van het minimalistische ontwerp van Google waren er al snel bedrijven die ook overschakelden op een minimalistisch design. Een van de bekendste voorbeelden is Apple en ook online muziekdienst Spotify heeft een strak minimalistisch design. Een andere gigant op softwaregebied, Microsoft, besloot zelfs met zijn gehele besturingssysteem over te stappen op een minimalistisch ontwerp.
Niet alleen websites van grote bedrijven, maar ook steeds meer websites van kleine bedrijven en hobbyisten worden minimalistisch ontworpen.
Terug