samsung

Misschien maak je een van deze 4 social media fouten.

1. Alleen maar adverteren
Adverteren? Dat doe je online op websites, blogs, met Google Adwords of een Facebook Ad. Maar op je eigen social  media account? Een beetje misschien, maar gebruik je Twitter of Facebookaccount niet puur als verkoopkanaal.

Op social media kom in je contact met klanten en andere ondernemers. Je stuurt interessante info, retweet, bedankt, vraagt, reageert. Ja, en natuurlijk mag je dan af en toe je eigen dienst of product promoten. Maar laat die verkoopinformatie zachtjes landen tussen andere content die je klanten interessant vinden.

Ga eens na in voor soort content je klanten mogelijk geïnteresseerd zijn. En post over deze onderwerpen, met links die niet direct gelieerd zijn aan jouw bedrijf.  Zo creëer je waarde voor je volgers, en krijgt misschien zelfs volgers die niet per se klant of fan van jouw bedrijf zijn. En, op het moment dat je dan promotie maakt voor je eigen spullen, wordt dat beter ontvangen en heb je meer kans op reactie.

Als je bovendien ook verwijst naar anderen, wordt je eerder gezien als de ‘go-to place’ voor interessante info. Mensen hoeven niet alles te volgen, ze volgen jou en ze zijn helemaal op de hoogte.

2. Nooit verwijzen naar je website
Andersom kan ook, je verwijst op social media nooit naar je website. Social media zijn geen doel op zich, maar dragen bij aan je bedrijfsdoelstellingen. De kans is groot dat om die doelen te halen, je bezoekers op je website moeten zijn. Om je artikelen te lezen, zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, je te bellen of te mailen, te kopen.

3. Niet strategisch inzetten
Je hoeft van mij geen social media strategie neer te pennen, maar het is wel goed na te gaan welke plek social media innemen in je (online) marketing of communicatieplan. Wat wil je bereiken? Wat is je doelgroep? Waar bevindt die zich? Hoe willen ze het liefst info van jou ontvangen?

Als social media binnen die mix passen , dan helpen ze dus mee je doel te bereiken. Waarom zit je op Twitter? Om je naamsbekendheid te vergroten? Met je doelgroep in contact te komen? Je blog te promoten? Als je weet waarom je actief bent op social media, is het makkelijker om content te verzinnen.

4. Al je social media acccounts aan elkaar koppelen
I know, er zitten te weinig uren in een dag. Speciaal voor kleine ondernemers zouden er een paar bijgemaakt moeten worden. Zodat je ook fatsoenlijk je social media bij kunt houden.

In plaats daarvan zijn er applicaties waarmee je alles aan alles kunt linken. Vanuit Tweetdeck en Hootsuite bijvoorbeeld kun je met 1 klik al je social media accounts bijwerken. Of berichten inplannen, zodat ze op een bepaalde datum en tijdstip automatisch gepost worden. Met Twitterfeed en NetworkedBlogs verschijnen je blogartikelen automatisch op al je social media.

Maar kijk hier mee uit.

Tijd besparen is belangrijk, maar echte, menselijke communicatie, ligt aan de basis van succesvol social mediagebruik.  Als je al je accounts aan elkaar linkt en altijd automatisch update, gaat dat persoonlijke aspect een beetje verloren. En je kun je volgers en vertrouwen kwijtraken. Bovendien, Twitter en Facebook verschillen nogal. 

Dus, gebruik gerust tools die automatisch updaten, maar gebruik ze wijs. Als je besluit dat social media kunnen bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen, investeer daar dan ook tijd in.*

Terug
ereader