samsung

Wat kun je met virtual reality in het basisonderwijs?

Een les over het oude Egypte is niet compleet zonder het mysterie rondom de graftombe van Toetanchamon. Je zou plaatjes kunnen laten zien. Of een filmpje op het digibord tonen, zodat leerlingen een nog beter beeld krijgen. Maar met een VR-bril ga je een stapje verder. Je neemt ze mee voor een rondleiding ín het grafkamer zelf. Omringd door de meest spectaculaire vondsten die ooit in de archeologie zijn gedaan, is het dan haast ondenkbaar dat de lesstof niet blijft hangen.

Wat kun je met virtual reality in het voortgezet onderwijs?

Stel je voor dat je tijdens de aardrijkskundeles op reis mag naar New York, naar Rome en naar Athene. Dat je door deze wereldsteden kunt lopen, en daar allerlei opdrachten zult uitvoeren. Of op onderzoek gaat naar de bijzondere ecosystemen van de pampa in Argentinië of de Serengeti in Kenia en Tanzania.

Of nog spannender; een reis door de tijd zoals waar we al generaties lang over fantaseren in boeken, strips en films. De ijstijd, de Middeleeuwen, de Gouden Eeuw, de slag bij Waterloo en de watersnoodramp van 1953. Met virtual reality is het allemaal mogelijk. De ervaring zal de lesstof verrijken en de missies die leerlingen erbij uitvoeren helpen ze om de kennis beter te onthouden.

Bij biologie kunnen studenten 3-dimensionaal leren hoe het menselijk lichaam eruit ziet en hoe het functioneert. Bij scheikunde kun je moleculen visualiseren, chemische reacties zien ontstaan en ze daardoor beter leren begrijpen.

Wat kun je met virtual reality in het hoger onderwijs?

Documentaires, apps en games van journalisten en andere mediamakers in opleiding, zullen door het gebruik van 360°-camera’s veel indringender worden. Studenten bezoeken vanuit hun collegezaal de belangrijkste musea ter wereld, ervaren zelf de immense afstanden tussen de sterren en de planeten of worden deelgenoot van een barre expeditie over de Noordpool.

Met ingrediënten als verwondering en plezier, prikkelt virtual reality de nieuwsgierigheid en laat studenten waarnemen, ervaren, nadenken en reflecteren op hetgeen ze met eigen ogen zien en beleven.

Wat vinden leerlingen eigenlijk van virtual reality?

Om de wereld mooier te kunnen maken met behulp van technologie, moeten we vragen durven stellen over zingeving en relevantie. Hebben we echt iets aan deze ontwikkeling? Wat heeft het voor nut? Hoe zetten we het in? Of zou het een verarming in plaats van een verrijking kunnen zijn?

Kinderen zijn van nature idealistisch, willen dingen begrijpen en willen technologie een duidelijke rol geven in het echte leven. In de klas kun je daarom prima filosoferen over de (on)zin van technologie.

En? Heb je als school écht iets aan virtual reality?

Van basisonderwijs tot hoger onderwijs, virtual reality lijkt te helpen om lesstof beter te begrijpen, om leerlingen nieuwe ervaringen op te laten doen en, misschien nog wel belangrijker, om de liefde voor het leren verder aan te wakkeren. Of het ook écht een plek gaat krijgen in het onderwijs, zal de toekomst ons leren.

Terug
ereader